Ayurvedan näkemys maidosta

Ayurvedan mukaan maito tarjoaa ainutlaatuista ravintoa, jota ei saa mistään muusta ruoasta. Hyvin sulaneena maito ravitsee kaikkia kudoksia, tasapainottaa tunne-elämää ja auttaa tasapainottamaan kaikkia doshia. Se on yksi tärkeimpiä ojasta tuottavia ruokia. Ayurvedan mukaan ojas on hienojakoinen aine, jota elimistö tuottaa hyvän ruoansulatuksen hienoimmalla tasolla. Ojas tuo voimaa, vahvan immuniteetin, onnellisuutta ja tyytyväisyyttä. Siksi on tärkeää nauttia maitoa säännöllisesti, varsinkin jos noudattaa kasvisruokavaliota.

Hyvän ruoansulatuksen varmistamiseksi on syytä välttää juomasta maitoa kylmänä suoraan jääkaapista. Maito pitäisi kiehauttaa ensin. Anna maidon kuohahtaa ja keitä sitä sitten alhaisella lämmöllä 5-10 minuuttia. Kuumentaminen muuttaa maidon molekyylirakennetta niin, että se sopii paljon paremmin ihmiselle, ja vähentää kaphaa tehden siitä kevyemmin sulavaa. Keittäessäsi maitoa voit lisätä ripauksen jauhettua kurkumaa tai kardemummaa, tai kanelitangon tai inkivääriä vähentämään maidon raskautta ja siitä aiheutuvaa limaneritystä.

Jos sinulla on vaikeuksia sulattaa maitoa, etkä ole käyttänyt sitä vähään aikaan, on suositeltavaa tuoda se ruokavalioon vähin erin sopeutumisen helpottamiseksi. Aloita juomalla maitoa vedellä laimennettuna: 1/8 kuppia maitoa ja saman verran vettä keitettynä inkiväärin kanssa. Lisää määrää noin yhteen kuppiin asteittain 10 päivän aikana.

Maidon tulisi olla luonnonmukaisesti tuotettua, täysrasvaista ja homogenoimatonta. Homogenoitu maito on hyvin vaikeasti sulavaa ja se voi helposti tukkia elimistön hienoja kanavia. Lehmänmaitoa pidetään parhaana, mutta vuohenmaito sopii myös.

Maitoa ei pitäisi nauttia happamien, karvaiden, suolaisten, tulisten eikä kutistavien makujen kanssa. Siksi tulisi välttää Suomessa yleistä tapaa käyttää maitoa ruokajuomana. Parempi ruokajuoma on vesi tai yrttitee/vihreä tee. Yhteensopimattomien makujen kanssa nautittuna maito muuttuu vaikeasti sulavaksi ja aiheuttaa haitallisten kuona-aineiden kerääntymistä elimistöön. Maidon kanssa valmistettuja kala- tai liharuokia tulisi välttää. Sen sijaan lämmintä maitoa voi nauttia makeiden makujen, kuten riisin, mannan, taateleiden, mangojen ja mantelien kanssa. Aterian jälkeen on hyvä odottaa ainakin tunti ennen maidon nauttimista.

Lämmin maito puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa saattaa auttaa nukahtamista. Kuppi lämmintä maitoa ja teelusikallinen Almond Energy -jauhetta voivat olla hyvä välipala, joka tarjoaa ravintoa ja energiaa, jos olet nälkäinen tai kaipaat makeaa.