Ayurvedan henkiset ulottuvuudet, osa 3: Hoida hienompia kehojasi peruselementtien kautta

Neljän hienomman kehon – Pranamaya (energiakeho), Manomaya (henkinen keho), Vijnanamaya (älykeho), ja Anandamaya (autuuskeho) – hoitaminen tarkoittaa pohjimmiltaan sitä, että tuetaan Pranan, Tejaksen ja Ojaksen tasapainoista ilmentymistä niissä.

Meditaatio, jooga ja Pranayama-hengitysharjoitukset ovat vahvoja työkaluja jokaisen kolmen elementin tasapainottamiseen. Toinen tärkeä asia on ruoansulatusjärjestelmän hyvä kunto. Seuraavassa muutama lisävinkki:

Pranan tasapainottaminen

Kun Pranan virtaus kehossamme on heikko, tunnemme itsemme heikoksi sekä henkisesti innottomaksi ja ponnettomaksi; mieli ja aistit tuntuvat raskailta ja tylsiltä; immuniteettimme laskee ja saatamme sairastua herkemmin.

Ylenmääräinen Pranan virtaus taas saattaa johtaa henkisen kontrollin pettämiseen tai koordinaation heikkenemiseen; käytös- tai oppimisvaikeuksiin kuten ADHD; levottomuuden tunteeseen ja stressaantumiseen; yksinäisyyden tunteisiin tai identiteetin rakoilemiseen.

Kun Prana on tasapainossa, tunnemme itsemme luoviksi, inspiroituneiksi, innostuneiksi ja positiivisiksi; meillä on vahva elämänhalu ja haluamme kasvaa, kehittyä ja parantaa; sopeudumme uusiin tilanteisiin helposti, tulemme hyvin juttuun sekä muiden että itsemme kanssa. Kun Prana koetaan puhtaimmillaan, sen kaikkein hienoimmassa ja tasapainoisimmassa muodossa, koemme autuutta ja säteilemme ympärillemme iloa.

Pranan tasapainottamiseksi:

  • Huolehdi riittävästä unensaannista – mene nukkumaan ennen iltakymmentä ja nouse ylös aamukuuden tietämissä.
  • Liiku joka päivä ja varmista, että saat liikkuessasi tai urheillessasi hengittää runsaasti raikasta ilmaa.
  • Tee Pranayama ja joogaharjoituksia, jotka on tarkoitettu Pranan lisäämiseen fyysiseen kehoomme sekä tasapainottamaan sitä energiakehossamme.
  • Käy kävelyllä luonnossa: metsissä, vuoristossa ja meren rannalla.
  • Juo puhdasta vettä.
  • Vältä työskentelyä tunkkaisessa, huonossa huoneilmassa.
  • Syö vastavalmistettuja, hyvistä raaka-aineista tehtyjä aterioita ja vältä vanhentunutta ruokaa.
  • Syö energisoivia ruokia, kuten tuoreet luomuhedelmät ja -vihannekset; kokojyväviljat kuten kvinoa, ohra ja amarantti; maitotuotteita, kuten luomumaito, itse tehty tuore lassi tai paniiri (intialainen juusto); mantelit, cashew-pähkinät ja saksanpähkinät (liota ne ensin pehmeämmiksi tai keitä ne viljojen kanssa, jotta ne sulavat helpommin). Halkaistu keltainen Mung Dal ja muut halkaistut palkokasvit ovat hyviä pranaa tukevia proteiinin lähteitä.
  • Kalari Marma Uzhichil on hieronta, jonka päätarkoitus on nimenomaan Pranan ja elinvoimaisuuden lisääminen.
  • Intialainen pitkä pippuri (Pippali) maustemyllyllä jauhettuna ja hunajaan sekä gheehin sekoitettuna on vaikutukseltaan nuorentava ja Pranaa voimistava.

Tejaksen tasapainottaminen

Kun Tejas on liian korkealla, se voi heijastua esim. yliherkkyytenä tai auto-immuuniongelmina, merkittävänä painon putoamisena, jännittyneisyytenä tai ärtyneisyytenä, stressinä tai hermostollisina ongelmina. Kun se on liian alhaalla, aineenvaihduntamme laiskistuu, ruoansulatus heikkenee ja veri saattaa sakeutua.

Kun Tejas on hyvässä tasapainossa, sinusta heijastuu itseluottamus ja terveys; ihosi kuultaa ja silmissäsi on loistetta; mielesi on selkeä ja tunnet itsesi motivoituneeksi; älykkkyytesi ja elinvoimasi säihkyvät myös ulospäin.

Tejaksen voimistamiseksi:

  • Syö vain, kun tunnet itsesi oikeasti nälkäiseksi ja lopeta syöminen ennen kuin olet täynnä.
  • Ota ruokailun jälkeen hetki aikaa siihen, että vain istut, äläkä lähde liikkeelle tai urheilemaan heti ruoan päälle.
  • Varmista, että aamiaisesi ja päivällisesi ovat kevyitä ja helposti sulavia.
  • Pidä keskipäivällä syöty lounas pääruokanasi ja naukkaile vähän lämmintä vettä ruokasi kanssa.
  • Älä juo puoleen tuntiin ennen ruokailua äläkä tunnin sisällä sen jälkeen.
  • Ruoansulatuksen vauhdittamiseksi tee pieni kävely ruoan jälkeen.
  • Käytä vuodenaika ja doshiesi tasapainotila huomioiden Vata Churnaa, Kapha Churnaa tai Pitta Churnaa tukemaan ruoansulatustasi.
  • Jos ruoansulatusvoimasi on heikko, kokeile ennen ruokailua Digest special -yrttipuristetta ruoansulatuksesi tulen herättelyyn.
  • Ruokahalun herättämiseen voit myös ennen ateriaa maistaa tuoreesti raastettua inkivääriä sekoitettuna pikkutilkkaan sitruunamehua, hunajaa ja suolaa.
  • Käytä aman vähentämiseen Triphala-valmistetta. (Ama on vain osittain sulanutta ruokaa, kuona-ainetta).
  • Triphala-valmiste gheen kanssa auttaa vahvistamaan Tejasta.

Ojaksen tasapainottaminen

Ojas on hyvän, terveen ruoansulatuksen lopputuote ja se tukee sekä fyysistä että psyykkistä voimaa, kestävyyttä, tasapainoa, tyyneyttä, kärsivällisyyttä, keskittymiskykyä, hyvää muistia, tyytyväisyyttä ja edesauttaa autuuskokemuksia.

Jos kuitenkin käytät Ojasta elävöittävää ravintoa – kuten makeita ruokia ja maitotaloustuotteita – liian paljon, saatat tukehduttaa ruoansulatuksesi tulen. Silloin tuloksena on Ojaksen vastakohta, ama, joka siis on haitallista kuonaa eli aineenvaihduntajäämää.

He, jotka ovat ylipainoisia tai he, joilla on kylmän kostea iho ovat ehkä käyttäneet liikaakin Ojasta lisääviä ruokia. Ylipainon ohella liiasta ”ojas-ravinnosta”, voi olla seurauksena raskauden tunne, velttous ja motivaation puute.

Alhainen Ojas-taso voi heijastua käytännön elämään esim. pelokkuutena, heikkoutena, alipainoisuutena, yliaktiivisuutena, tyytymättömyytenä, kuivana ihona, ennenaikaisena ikääntymisenä ja yleisen vastustuskyvyn heikkenemisenä.

Ojasta heikentää

  • Stressaava elämäntyyli ja myöhäinen nukkumaanmeno
  • Ylenmääräinen TV:n, kännykän ja tietokoneen käyttö
  • Ylityöt ja ylirasittuminen
  • Unenpuute
  • Epäterveet ihmissuhteet
  • Ylenmääräinen seksuaalinen aktiivisuus (erityisesti miesten siemensyöksyt)
  • Suru, ahdistus ja pelko
  • Veren menettäminen
  • Lääkkeet ja nautintoaineet
  • Huono ruoansulatus
  • Runsas paastoaminen
  • Vanhan tai vanhentuneen ruoan syöminen

Ojasta vahvistaa:

  • Jooga ja meditaatio
  • Riittävä, hyvälaatuinen uni
  • Rakkaus, ilo ja ravitsevat elämänkokemukset
  • Terveet ihmissuhteet
  • Onnellisuus ja nauraminen
  • Tervehenkinen elämäntyyli
  • Vahva ruoansulatustuli
  • Yrtit, kuten Shilajit, Ashwagandha ja Shatavari
  • Chyavanprash ja muut Rasayanat, kuten Amrit Kalash nektari (MA4) ja -tabletit (MA5)
  • puoli teelusikallista Triphalaa sekoitettuna yhteen teelusikalliseen gheetä ja hunajaa (Tämä on ns. Ojas-rasayana)
  • Maitotaloustuotteet, erityisesti ghee ja luomu täysmaito
  • Tuoreet, makeat ja kypsät hedelmät
  • Manteli-, oliivi-, kookos- ja seesamöljy
  • Mantelit, cashew-pähkinät, kurpitsan siemenet, seesamin siemenet ja tahini
  • Avokado ja bataatti
  • Taatelit, rusinat ja viikunat
  • Hunaja, kookossokeri, vaahterasiirappi ja raakasokeri
  • Kookos ja kookosvesi sekä kookosmaito
  • Täysjyväviljat

Sopiva aamiainen alentuneen ojaksen nostamiseksi on mantelimaito. Voit tehdä sitä näin:

  • Liota 10 mantelia vedessä yli yön
  • Kuori mantelit aamulla ja laita ne sekoittimeen
  • Lisää keitettyä maitoa, rusinoita, hieman kardemummaa, hieman inkivääriä ja yksi teelusikallinen gheetä
  • Voit lisätä myös sahramia tai ruusuvettä
  • Sekoita tästä nautinnollinen ojasta vahvistava juoma.