Vinkkejä kesäkuulle

Koska kevät on ollut tähän asti hyvin viileä, elämme vielä Kapha-vuodenajan loppupäiviä. Ensimmäisen pidemmän lämpimän kauden aikana alkaa murrosaika Pitta-vuodenaikaan. Ayurvedan näkökulmasta kehossa ja mielessä tapahtuu mielenkiintoisia muutoksia, kun Kaphan vallitsema kevät vaihtuu kesän lämpöön. Tällöin Kaphan laadut kylmyys, hitaus, raskaus ja tahmeus lähtevät lämmön vaikutuksesta kehossa liikkeelle ja vähitellen sulavat pois.

Kehon luonnolliset puhdistusprosessit ovat yleensä keväisin aktiivisia. Tänä keväänä kylmyys on kuitenkin jatkunut poikkeuksellisen pitkään ja Kapha on saanut lisääntyä aina viime päiviin asti. Kun kehon limaisuus lähtee liikkeelle, se haittaa ruoansulatusta ja aineenvaihduntaa. Tästä voi olla seurauksena alkukesän flunssa. Tällaisten ongelmien ehkäisemiseksi on nyt oikea aika keventää ruokavaliota ja tarvittaessa tehdä kehon puhdistuskuuri auttamaan kehon omaa puhdistumista.

Parhaiten autat kehoasi vahvistamalla ruoansulatuksen tehoa, kun suosit kasvisruokaa ja syöt iltaisin kevyesti, esimerkiksi keittoja. Näin vauhditat samalla aineenvaihduntaa. Mausta ruokasi tuoreilla yrteillä ja Kapha-churna mausteseoksella. Voit lisätä valmiiseen ruokaan vähän sitruunamehua. Vähennä ruokavaliostasi myös happamien ja suolaisten ruokien määrää, samoin hapanmaitotuotteita ja juustoa kannattaa syödä vain pieniä määriä. Ruoansulatusta edistää myös Digest Plus tee. Kehon puhdistumista voit tehostaa Triphala Plus-valmisteella: ota 1- 2 kapselia iltaisin veden kera.

Aamuisin voit juoda lasillisen vettä, johon lisäät sitruunamehua makusi mukaan. Anna juoman vaikuttaa jonkin aikaa ennen kuin nautit aamiaisen, jonka tulisi olla melko kevyt. Aamiaisen tulisi sisältää runsaasti hedelmiä tai esim. kypsennetty omena jota maustetaan vaikkapa kanelilla ja ripauksella kurkumaa.

Jos tunnet tarvetta puhdistuskuurin, niin suosittelen kevytpaastoa. Pidä yhtenä tai kahtena päivänä viikossa keittopäivä, jolloin nautit keittoja ja hyvin sulavia hedelmiä/hedelmämehuja. Keiton tulisi olla samana päivänä valmistettu kasviskeitto, jotta se olisi mahdollisimman hyvin sulavaa. Tämä lisää ruoansulatuksesi tehoa ja antaa kehollesi voimaa puhdistusprosessiin.

Vähitellen voit siirtyä Pittaa rauhoittaviin ruokiin: lisää ruokavalioon tuoreita lehtivihanneksia, riisiä ja makeita hedelmiä. Näin rakennat keholle ja mielelle hyvän olon kesään ja sen rientoihin.