Miten vahvistat immuniteettiäsi talven flunssa- ja noroviruskauden aikana

Flunssakaudessa pahin on jo ilmeisesti ohi, mutta säätilojen nopeat vaihtelut altistavat vilustumiselle. Myös norovirus epidemia on taas täällä. MTV uutisoi tällä viikolla, että muuntunut norovirus jyllää nyt koko Suomessa. Mitä voit tehdä parantaaksesi vastustuskykyäsi?

 

Norovirus nostaa yleensä kuumeen. Muita oireita ovat oksentaminen ja ripuli. THL: mukaan tämän vuoden tammikuussa norovirustapauksia on raportoitu 467, kun vuoden 2016 tammikuussa luku oli 238 kappaletta. Todellisuudessa sairastuneita on paljon enemmän kuin nämä, jotka on laboratoriossa todennettu norovirukseksi. Virus leviää helposti, koska se elää pinnoilla pitkään ja leviää jopa ilmateitse.

Tärkeimmät vinkit hyvän vastustuskyvyn ylläpitoon:

  • Säilytä hyvä päivärytmi: ajoissa nukkumaan, ajoissa ylös. Nuku riittävästi, levon puute heikentää voimakkaasti vastustuskykyä. Nuku päivällä vain, jos olet hyvin väsynyt tai sairas.
  • Pese kätesi aina kun tulet kotiin. Liikkuessasi kaupassa ja julkisilla paikoilla voi olla järkevää pitää käsineet kädessä, niin virusten ja bakteerien siirtyminen ihosta limakalvolle hankaloituu. Älä pyyhkäise nenääsi/silmiäsi kädelläsi, sekin voi riittää tartuntaan. Myös noroviruksen leviämisen ehkäisyyn parasta on ahkera käsien pesu, käsidesi ei ole siihen yhtä tehokas keino.
  • Syö ruoansulatuksesi tehon mukaan: riittävästi jotta et ole nälkäinen aterioiden välillä, mutta älä ylensyö. Ayurvedassa hyvä ruoansulatus on tärkeä ennaltaehkäisevä tekijä. Voimakkaat vatsahapot voivat estää viruksen tarttumisen. Jos ruoansulatuksesi/nälän tunteesi on heikentynyt, sinun kannattaa syödä jonkin aikaa kevyemmin – ei kuitenkaan kylmiä salaatteja vaan talvisaikaan mieluummin lämpimiä keittoja. Ruoansulatusta voit tehostaa myös mausteilla ja Ayurvedisillä valmisteilla, esim. Digest Specialilla.

  • Ulkoile ja liiku sinulle sopiva määrä. Hyvä yleiskunto on tärkeä tekijä immuunipuolustuksessa.
  • Voit käyttää flunssan ehkäisyyn myös immuunipuolustusta vahvistavia valmisteita, esimerkiksi Echinaforcea ja D-vitamiinia. Voit aloittaa ottaa Ayurvedista Cold Season Defenceä jo ennaltaehkäisevästi, viimeistään ensi oireissa. Valmiste tasapainottaa kaikkia doshia.
  • Jos sinulle tulee flunssan oireita, niin vähennä ruokavaliostasi limaisuutta lisääviä aineita kuten maitotuotteet ja sokeri. Kapha tee ja Kapha Churna-mausteseos vähentävät limaa hengitysteistä, kuten myös kurkuma, joka on hyvä ”luonnon antibiootti”.
  • Flunssan ensioireisiin sopii höyryhengitys Ayurvedisella Herbal Oil with Mint:lla, Laita yksi tippa kuumaan veteen ja hengitä nenän kautta sisään, suun kautta ulos. Huom! tuote on hyvin voimakas, hengitä alkuun varovasti. Muista myös purskutella suuta ja kurlata kurkkua miedolla suolavedellä. Se desinfioi nielua, johon flunssavirus mielellään asettuu.
  • Jos epäilet norovirusta, niin suojaa mahdollisimman hyvin muut perheenjäsenet tartunnalta: koske ovenkahvoihin ym. pintoihin mahdollisimman vähän. Lepää! Tärkeää on juoda aina kun pystyy, yleensä viileät juomat ja ruoka pysyvät parhaiten sisällä. Voit kokeilla ottaa Ayurvedista Herbal Oil with Mint:ia: sekoita 1-2 tippaa veteen ja juo, se viilentää ja rauhoittaa vatsan, vaikka maku onkin melko voimakas.