Maan mainio maito – jatkoa

Edellisessä uutiskirjeessä käsitelty maitoteema kiinnosti monia ja herätti keskustelua. Jatkamme samasta teemasta. Viime jutussa kerroimme, että ayurvedisestä näkökulmasta maito on yleisesti ottaen hyvää, kehon kudoksia rakentavaa ja ojasta (elinvoimaa) tuottavaa ravintoa, mutta sitä tulisi käyttää vain sen luonnollisessa muodossa, eikä koskaan kylmänä eikä monenkaan ruoan kanssa yhdessä.

Asian muistamista auttaa ehkä se, että mieltää maidon ennemminkin ruoaksi kuin juomaksi.

Tällä kertaa luomme katsauksen maidosta tehtyihin valmisteisiin: piimään, voihin, kermaan, jogurttiin, lassiin, juustoon, jäätelöön ja gheehin sekä kerromme pari sanaa vuohenmaidosta.

Vatsa tykkää piimästä

Piimä on vatsaystävällistä juotavaa. Se rauhoittaa vataa. Piimää pidetään helposti sulavana ja hyvänä ravintona myös suoliston kannalta. Siksi sitä suositellaan usein vatsan hyvinvointia lisäämään. Juothan piimäsi huoneenlämpöisenä ja vähän samalla periaatteella kuin maidon, ei ruokajuomana. Huomaa, että piimä on hapanmaitotuote, jota ei kannata käyttää illalla, ellei ruoansulatusvoimasi ole erityisen vahva.

Voi, voi

Voi on vähintään 80 prosenttisesti rasvaa. Se sopii parhaiten heille, joilla on vahva ruoansulatus ja paljon ”sisäistä kuumuutta” – siis pittatyypeille. Runsaasti käytettynä voi saattaa tukkia aineenvaihduntakanavia ja nostaa veren kolesterolia. Maksan terveyteen erikoistunut ravintoterapeutti Marja Ruuti sanoo voista osuvasti: ”ongelma ei yleensä ole se voi, vaan voileipien määrä”.

Ghee sulaa ja puhdistaa

Ghee on puhdistettua voita ja 100 prosenttista rasvaa. Se on sattvinen (kehon kudoksia rakentava) ravintoaine ja erittäin helposti sulavaa. Se kuuluu niihin ravintoaineisiin, jota ayurvedistä ruokavaliota noudattavan tulisi käyttää päivittäin. Ghee läpäisee soluja erinomaisesti raviten niitä ja puhdistaen samalla elimistöä sinne kertyneistä epäpuhtauksista. Siksi se nähdään myös immuunipuolustuksemme kannalta vahvistavana ja tärkeänä ravintoaineena. Ghee viilentää pittaa, rauhoittaa vataa ja kohtuullisesti käytettynä tasapainottaa myös kaphaa.

Kermaa kohtuudella

Rasvaisen kerman maine länsimaissa ei ole nykyisin kovin hyvä, mutta ayurvedisesti se on sattvista eli elämää tukevaa ravintoa. Ayurvedisessä ruoanlaitossa sitä käytetään pieninä määrinä, tuoreena ja käsittelemättömänä. Niiden, joilla on ongelmia kaphan kertymisen kanssa, kannattaa jättää kerma hyllyyn sen raskauden vuoksi.

Jogurtti mieluiten lassina

Jogurtti on hapatettua maitoa ja oikeasti hapanta. Jos sitä käyttää yhdessä sitrushedelmien, tomaatin, banaanin tai marjojen kanssa, se ajaa pitta-doshan helposti pois tasapainosta. Lisäksi se saattaa tukkia aineenvaihduntaa ja muodostaa amaa (kuona-aineita) ja sitä kautta tuottaa esim. iho-ongelmia. Ayurvedan näkökulmasta ei myöskään klassista hedelmä-mysli-jogurtti –yhdistelmää voi pitää hyvänä ideana. Doshista jogurttituotteet sopivat parhaiten vatalle.

Ayurvedisesti suositelluin tapa käyttää jogurttia on tehdä siitä lassia. Lassia tehdään lisäämällä jogurttiin toinen puoli vettä ja ehkä vielä lisäksi jotain yrttejä tai mausteita, kuten kardemummaa. Intialaisella aterialla usein tarjottu raita on myös tavallista jogurttia sulavampaa. Siinä maustamaton jogurtti yhdistetään kurkkuun ja usein myös maustetaan korianterilla tai jeeralla, jolloin siihen tulee lisää keveyttä.

Hapankerma ja crème fraíche

ovat nekin hapanmaitobakteereista valmistettuja tuotteita eri rasvapitoisuuksilla. Samoista syistä kuin jogurtti, myös hapankerma ja créme fraíche saattavat monille aiheuttaa pittaongelmia varsinkin runsaasti käytettynä. Parhaiten ne sopivat vatalle.

Juusto ja jäätelö

Jos arvostat kirkasta mieltä ja vitaalista kehoa, sinun kannattaa pitää shrotat* puhtaina. Rasvainen – ja vähemmänkin rasvainen juusto – sekä rasvainen, sokerinen ja kylmä jäätelö ovat kaikki niin huonosti sulavaa herkkua, että ne eivät kuulu Ayurvedassa suositeltujen joukkoon. Jos kuitenkin haluat syödä niitä, mausteet voivat auttaa edistämään ruoansulatusta. Voit esimerkiksi maustaa juuston pippurilla ja jäätelön kardemummalla. Tuorejuusto on laadultaan helpommin sulavaa kuin kovat juustot.

* kehon hienot kanavat, kuten lymfakanavat

 Kutunmaito sopii monille

Niin hyvää ja sattvista, ojasta rakentavaa ravintoa kuin lehmänmaito useimmille onkin, saattaa se ja siitä tehdyt jalosteet aiheuttaa joillekin ongelmia, kuten limaisuutta, yskää tai astmaa. Jos sinulla on ongelmia lehmänmaidosta valmistettujen tuotteiden kanssa, saattaa kutun- tai vuohenmaito olla kokeilemisen arvoinen vaihtoehto. Vuohenmaidossa on viilentäviä, makeita ja keveitä ominaisuuksia, jotka vaikuttavat kaikkiin doshiin tasapainottavasti. Siksi se sopii usein myös heille, joilla on yskä, astmaa, kuumetta tai turvotusta. Parhaimmillaan kutunmaito on lämpimänä ja yrteillä maustettuna.

Kaikki maitotuotteet – gheetä ja voita lukuun ottamatta – suositelleen nautittavaksi mahdollisimman tuoreena. Varastointi tekee ne huonommin sulaviksi.

Jos haluat palata vielä maitoon, niin olemme kirjoittaneet siitä myös aiemmin.