Nyt kannattaa helliä doshien kuningasta

Kuten  syksyn uutiskirjeissä olemme kertoneet, elämme nyt vata-aikaa ja sitä on luvassa vielä pitkälle ensi vuoden puolelle. Syksyn pimeimpinä hetkinä vatan tasapainossa pitäminen on erityisen haastavaa, mutta myös erityisen palkitsevaa. Vata on ”kuningasdosha”, jonka pysyessä aisoissa ja tasapainossa myös muut doshat ovat taipuvaisia pysymään balansissa.

Jos sinun pitää tehdä yksi asia, jolla palvot kuningastasi – eli pidät vatasi tasapainossa – valitse päivärytmistä kiinni pitäminen. Kun rakennat itsellesi rutiinin, joka mahdollistaa nukkumaan menon joka ilta hyvissä ajoin ja mieluusti vielä lähes samaan aikaan, olet vatan tasapainotuksessa jo pitkällä. Saisitko vielä vakiinnutettua myös ruokailurytmisi – voitko syödä lounaasi ja illallisesi päivittäin samoihin aikoihin? Jos, niin aina paremmassa tilanteessa ollaan.

Rytmin ja päivärutiinien ohella toinen tärkeä asia, jota liikkuvainen doshien kuningas arvostaa on lepo ja hengen ravinto. Levähdä hetki myös päivisin – tai käy ulkona ja hengittele rauhassa raikasta ilmaa useampikin kerta työpäiväsi aikana. Oletko jo kokeillut rentouttavaa meditaatiota? Meditaatiota työkseen opettanut ystäväni kertoi, että ihmiset kiinnostuvat asiasta luonnostaan aina enemmän syksyisin pimeän ajan alettua – ja voin omasta kokemuksestani kertoa, että vaikka meditoidessa ollaan silmät kiinni, se tuo usein paljon valoa pimeyden keskelle. Huomaa, että kaikki meditaatiot eivät tuota samanlaisia tuloksia. Tutkimusten valossa transsendoinnin eli satorin kokemuksia harjoittajilleen tuottava Transsendenttinen Meditaatio näyttää olevan tehokkain.

Kuten olemme aiemmin kertoneet, doshien kuningas protestoi epätasapainoon joutumisestaan paitsi huolestuneiden ja ylimääräisten ajatusten esiin nostolla myös esim. palelemisherkkyytenä tai erilaisina särkyinä. Hyvän päivärytmin ja levon lisäksi voit vaikuttaa vatasi hyvinvointiin aina melko nopeasti myös ruokavaliolla ja vataa tasapainottavilla yrteillä. Vata-aikaan voit syödä hieman raskaammin ja esim. makeita viljapuuroja. (Vatalle sopiva ruokavalio)

Äärimmäisyyksiä elämässä kannattaa nyt välttää. Vata ei pidä shokkiterapiasta – ei ihmissuhdekriisien muodossa eikä edes nykyään paljon suositellun avantouinnin muodossa. Jos olet vakaa pitta- tai kaphatyyppi, avantouinti saattaa virkistää ja tuottaa nautinnollisen elimistön aikaansaaman kemikaalibuustin ilman haittavaikutuksia, mutta vatatyypille tai vatan epätasapainosta kärsiville se on varsinkin kylmän vata-ajan alussa liian rankka lääke. Sauna sen sijaan kohtuudella nautittuna ja pää liialta kuumuudelta suojattuna, on vatalle aina ok.

Paitsi shokeeraavia asioita, kannattaa vata-aikana välttää tarpeetonta matkustelua. Jos sinun pitää esimerkiksi työssäsi olla paljon liikkeellä, ota mukaan ainakin termospullo, josta voit silloin tällöin siemailla kuumaa tai lämmintä vettä tai Vata-teetä matkustelun haittavaikutuksia lieventämään.

Yrttivalmisteista Vata Balance näyttää toimivan kaikilla ja nopeasti. Sen vaikutukset hermostoon ovat monet, erityisen hyvin se toimii, jos aktiviteetti jää päälle ja huolestut helposti. Lisäksi talven ajaksi kannattaa kotiapteekkiin varata ainakin nämä:

  • Vata tee iltaisin tai työpäivän jälkeen rentouttaa ja vähentää makean himoa
  • Take it easy -tee sisältää ashwagandhaa, arjunaa ja brahmia, se ei ole makea kuten Vata tee
  • Mind rest poistaa hermoston jännitystiloja
  • Ashwagandha ja Brahmi yhdessä käytettynä vahvistavat erityisesti hermostoa
  • Vata aromaöljy yön aikana rauhoittaa unta