Miten edistät terveyttäsi mielesi valinnoilla

 

Tällä kertaa tarkastelemme terveyttä laajemmin, eri näkökulmista. Esittelen seuraavaksi tapoja tarkastella itseä ja ympäristöä terveyttä edistävällä tavalla.

1. Tyydytä minäsi tarpeet

Ihmisen hyvää elämää ja erityisen hyvää vointia uranuurtajana tutkinut Abraham Maslow havaitsi, että täysin terveet ihmiset tuntevat tarvitsevansa sitä, mikä on heille hyväksi ja nauttivat siitä.
Jokainen tarvitsee arvostusta, kannustusta ja rakkautta. Näiden puute merkitsee useimmille enemmän kuin vitamiinien ja hivenaineiden puute. Anna runsaasti kiitosta, rakkautta ja arvostusta – näin saat sitä myös takaisin. Tärkeintä on kuitenkin antaa niitä itselleen.

2. Arvosta tarkkaavaisuuden tilaa

Kun tiedostat itsesi ja tarpeesi, sisäinen maisemasi on kirkas ja levollinen. Lepoon ja toimintaan kohdistuu yhtä paljon huomiota. Tällä tavoin tarkkaavainen ihminen on levollinen, ja hän ymmärtää elämää. Kun tarkkaavaisuus toimii vilpittömästi ja ilman ehtoja, arvoväritteitä tai riippuvuutta itsensä ulkopuolisista asioista, se on kaikkein voimakkain. Onnellisen lapsen leikissä välittyvä tarkkaavaisuus sisältää terveyttä ja elinvoimaa lisääviä ominaisuuksia. Hän elää tässä hetkessä ja keskittyy siihen täysillä.

3. Elä nykyhetkessä niin et murehdi

Murehtiminen on tapa ajatella, mutta huono tapa. Sillä tarkoitetaan aiemmin tapahtuneiden asioiden harmittelua tai tulevaisuudesta huolestumista. Murehtiminen ei siis kuulu nykyhetkeen. Mutta tiesitkö, että murehtiessasi elimistöösi erittyy haitallisia kemikaaleja, jotka nostavat verenpainetta ja rasittavat sydäntä? Kiinnittämällä tarkkaavaisuutesi nykyhetkeen saat siitä täyden irti. Kuinka monta nykyhetkeä olet menettänyt murehtimiselle?

Jos kielteisiin tilanteisiin ja tunteisiin kiinnitetään huomiota, niiden merkitys kasvaa. Lääkärit tapaavat paljon potilaita, joita voisi kutsua huolestuneiksi terveiksi. Tällaiset ihmiset tuntevat usein itsensä avuttomiksi, ja heidän on vaikeaa koota voimavarojaan käyttöönsä. Aina kun voit, kiinnitä huomiosi niihin asioihin, joiden haluaisit elämässäsi lisääntyvän.

4. Kunnioita elimistösi sisäisiä rytmejä

Koska elämämme ei ole enää nykyisin sidoksissa luontoon, voimme menettää kosketuksen sen rytmeihin, joita elimistömme kuitenkin noudattaa luonnollisesti. Voimme työskennellä milloin vain, nukkua ja syödä ihan omien aikataulujemme mukaan. Päivän mittaan tapahtuva aivojen jatkuva ärsyketulva, josta monet ovat jopa riippuvaisia, vaikeuttaa levon ja toiminnan rytmittymistä. Elimistömme on kuitenkin suunniteltu toimimaan luonnon rytmien mukaisesti. Koska rytmien pohjana on levon ja toiminnan vuorottelu, saamme riittävän levon avulla normalisoitua mahdolliset poikkeamat luonnon rytmeistä. Kaikkien fyysisten ja psyykkisten sairauksien hoitoon liittyy olennaisesti lepo.

Todella terveet ihmiset ovat yleensä oppineet nukkumaan riittävästi, varaamaan aikaa rentoutumiselle, syömään rauhallisesti, heräämään aikaisin ja menemään ajoissa nukkumaan.

5. Ole myötätuntoinen ja rakastava

Myötätunto ja ystävällisyys ovat kehittyneet luonnon tarkoitusperistä alkaen. Kaikkien eliöiden käyttäytymismallit suosivat kokonaisuutta ennen yksilön etua. Solu ei toimi omaksi hyväkseen, vaan sen kudoksen hyväksi, jonka osa se on.  Voidaankin sanoa, että vain omista ongelmista huolehtiminen ei ole kehittyneisyyden merkki. Myötätunto itseä ja toisia kohtaan antaa meille vapauden kokea rakkautta ja hyväksyntää. Kun rakkaus virtaa vapaasti, se luo terveyttä.