Ympäristöllä on meihin suuri vaikutus

”Ilmansaasteet saattavat estää kävelyn terveyshyötyjä” otsikoi uutispalvelu Duodecim hiljattain. Tuore tutkimus osoitti, että merkittävä osa kävelyn terveyshyödyistä jää saamatta, jos kävelee tiheästi liikennöidyllä ja saasteisella alueella.

Lancet-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa 120 henkilöä teki kahden tunnin terveyskävelyn, toinen ryhmä tiheästi liikennöidyllä Lontoon Oxford Streetillä ja toinen ryhmä Hyde Parkissa. Osallistujat olivat yli 60-vuotisia, kolmannes heistä sairasti sydänsairautta, kolmannes keuhkoahtaumaa ja kolmasosa oli terveitä. Puistokävelyjen jälkeen kaikkien osallistujien keuhkotoiminta ja valtimoiden kimmoisuus paranivat jopa 26 tunnin ajaksi, mutta Oxford Streetillä käveleminen kumosi vaikutukset.

Oliko vaikutus vain raittiista ilmasta johtuva, vai vaikuttiko ympäristö heihin muullakin tavoin? Ayurvedassa aistiympäristön vaikutus terveyteen on aina ollut ilmeinen. Ayurveda on tietoa holistisesta elämäntavasta, jonka avulla tasapainotamme vuorovaikutuksen kehomme, mielemme, elämäntapamme ja ympäristömme välillä. Perusajatuksena on henkilökohtainen vastuun ottaminen omasta terveydestä kaikilla sen osa-alueilla.

Ayurvedan keinot tähän ovat luonnonmukaisia ja luontoa kunnioittavia. Peruslähtökohtana on ekologisuus ja kestävä kehitys. Tasapainon edistämiseen käytetään luonnosta peräisin olevia keinoja, kuten raitis ilma ja raikas vesi, kohtuullinen liikunta, terveellinen ja tasapainoinen ruokavalio, yrtit ja mausteet. Tavoitteena on elää luonnon rytmien mukaan, kuten ihminen on tehnyt vuosituhansia, ja dosha-käsitys perustuu sekin luonnon elementteihin (ilma, tila, tuli, vesi, maa).

Ympäristönä voidaan tarkastella kaikkea, mitä havaitsemme aisteillamme. Kaikki mitä syömme, katselemme, haistamme, kosketamme tai kuulemme vaikuttaa hyvinvointiimme. Ayurvedan tehtävänä on auttaa meitä löytämään ne vaikutteet, jotka ovat meille oikeat. Jos valitsemme harmonisia vaikutteita, koemme rauhaa, selkeyttä ja rentoutta, ja siten keho-mieliyhteyden ansiosta olemme myös terveempiä.

Esimerkiksi:

  • Näemme silmillämme tuhansia ilmiöitä päivässä. Kaikki nämä ilmiöt resonoivat aivoissamme ja kehossamme – ja vaikuttavat meihin – eri tavoilla. Mitkä näkemäsi vaikutteet lisäävät hyvinvointiasi? Miten lisäät päivääsi enemmän näköaistillesi nautinnollisia asioita? Esimerkiksi väreillä ja kukilla voit vaikuttaa tähän, tai valitsemalla vapaa-ajalle luontokokemuksia. Näköaisti on erityisen tärkeä pittalle ja siksi onkin varsin ymmärrettävää, että esim. liiallinen tietokoneen näytön katselu saa joskus pittan ylikierroksille.
  • Korvamme tavoittavat äänten värähtelyt. Tarvitsemme välillä rauhoittavia, välillä energisoivia värähtelyjä. Joskus voimme esim. häivyttää liikenteen melun rauhoittavalla musiikilla, ja näin rauhoittaa vataa, tai jopa käyttää vastamelukuulokkeita. Joskus hiljaisuus on vatan tasapainottamiseksi melkein välttämättömyys.
  • Makuaistin kautta saamme informaatiota jokaisesta suupalastamme. Jokainen kuudesta mausta (makea, hapan, suolainen, tulinen, karvas, kutistava) kommunikoi eri tavoin kehomme ja mielemme kanssa. Jokainen maku hyödyttää meitä, mutta aiheuttaa myös haittoja, jos mässäilemme sillä liikaa. Esimerkiksi makea maku on vahvistava ja auttaa kudosten rakentamisessa, mutta liikaa nautittuna johtaa lihomiseen ja jopa diabetekseen.
  • Hajuaisti antaa meille elämyksiä ja tunteita. Ayurvedassa tuoksuja käytetään tasapainottamaan kehon hienoja energioita. Aromaterapia on siitä hyvä esimerkki. Tiedämme hajuaistilla olevan merkitystä myös puolison valinnassa, vaikka feromoneja ei välttämättä haista tietoisesti. Maku- ja hajuaisti ovat erityisen tärkeitä kaphalle.
  • Tuntoaistin merkityksen huomioiminen ja parantava kosketus on erityisen tärkeä ayurvedan hoitokeino, se ravitsee kehoa ja mieltä. Iho on laajin aistielin ja vastaanottaa monenlaisia vaikutteita. Öljyhieronta on parasta mitä voit tehdä ihollesi. Jalkaterien hierominen öljyllä iltaisin maadoittaa ja rauhoittaa uneen.