Miksi hunaja on terveellistä

Ayurvedan teksteissä arvostetaan hunajan terveyttä tukevia ominaisuuksia. Se sopii kaikille kehotyypeille, erityisesti Kaphalle. Pittalle sitä suositellaan kesäaikana vain pieniä määriä sen lämmittävän ominaisuuden takia. Hunajaa ei suositella kuumennettavaksi, koska sen tärkeät entsyymit tuhoutuvat ja se menettää osan terveysvaikutuksistaan yli 40 asteisena.

Länsimaissakin arvostetaan hunajaa sen bioaktiivisten aineiden ja antioksidanttisten (bakteereja tuhoavan) vaikutuksensa vuoksi. Luettelen tässä sen muutamia terveyshyötyjä:

  1. Hunaja sisältää fenoleita eli kasviravinteita, entsyymejä ja flavonoideja eli kasviantioksidantteja. Tutkimuksissa on todettu näiden aineiden yhdistelmän olevan hunajan antioksidatiivisen vaikutuksen perusta. (Gheldorf ym. 2002, PMID:12358452) Tämä vähentää kehon oksidatiivista stressiä, joka on usean rappeumasairauden ja ennenaikaisen vanhenemisen syynä.
  2. Toisessa tutkimusartikkelissa todettiin hunajan mahdollisesti osaltaan ehkäisevän sydän- ja verisuonitauteja. Se vaikuttaisi ehkäisevän verihiutaleiden sakkautumista ja LDL-kolesterolin oksidaatiota eli hapettumista, sekä rentouttavan verisuonten seinämiä parantaen veren virtausta. (Khalil ym. 2010, PMCID: PMC3005390).
  3. Hunaja näyttäisi myös useammassakin tutkimuksessa hieman lisänneen hyvän HDL-kolesterolin määrää. Jos sitä käytettiin sokerin sijasta, se näytti myös vähentäneen triglyseridien määrää veressä. Korkeat triglyseridiarvot lisäävät sydän- ja verisuonitautien riskiä sekä insuliiniresistenssin (2-tyypin diabeteksen esiasteen) riskiä.
  4. Hunaja näyttäisi myös usean tutkimuksen mukaan alentavan vähän verenpainetta.
  5. Hunaja edistää haavojen parantumista, myös vaikeahoitoisten haavojen osalta. Ilmeisesti vaikutus perustuu sen bakteereja ja tulehdusta vähentävään vaikutukseen. Se vaikuttaisi olevan hyödyllinen myös moneen muuhun iho-ongelmaan.
  6. Hunajan on todettu hillitsevän yskää. Varsinkin lapsilla se on ollut tehokkaampi yskän hillitsijä kuin yskänsiirapit.

Hunaja kannattaa ostaa kotimaisena, mielellään luomuna, jotta sitä ei ole kuumennettu missään valmistusvaiheessa. Tummalla hunajalla oletetaan olevan vielä enemmän terveyshyötyjä kuin vaalealla. Parhaat terveyshyödyt saadaan ei vain hunajaa lisäämällä, vaan korvaamalla puhdistettu sokeri hunajalla, aina kun se on mahdollista hunajaa kuumentamatta. Siinä on silti kaloreita eikä hunajaa suositella otettavaksi montaa ruokalusikallista päivässä.