Muistatko vielä?

Kävelet toiseen huoneeseen, ja unohdat mitä tulit hakemaan… tai unohdat kesken lauseen, mitä olit sanomassa. Mietitkö koskaan, onko unohtelu vielä ”normaalia” vai oire jostain? Muistin heikkeneminen voi olla iän tai stressin mukanaan tuoma ilmiö tai merkki alkavasta muistisairaudesta.

Katsotaanpa muistia ayurvedisestä näkökulmasta, keho-mielityyppien pohjalta. Jos sinulla on runsaasti vataa, opit luultavasti nopeasti, mutta saatat myös unohtaa oppimasi melko nopeasti. Vata-tyypit pärjäävät hyvin koulun kokeissa, mutta päättökokeissa heillä voi olla vaikeuksia. Pittatyypeillä on valikoiva muisti. He ovat hyvin käytännöllisiä, ja muistavat itselleen hyödylliset asiat – ja unohtavat loput. Kaphalle oppiminen voi olla muita hitaampi prosessi, mutta heidän muistinsa on pitkä. He ovat usein hyviä tietovisailuissa ja muistipeleissä.

Jokaisella doshalla on erityinen aladosha, joka vastaa oppimis- ja muistiprosesseista. Nämä aladoshat sijaitsevat aivoissa, keskushermostossa ja sydämessä. Ne työskentelevät yhdessä, jotta kolme elementtiä dhi, dhriti ja smriti toimisivat hyvin yhteistyössä:

  • Dhi: oppiminen ja ymmärtäminen. Tästä on vastuussa ensisijaisesti prana vata.
  • Dhriti: tiedon käsittely ja säilyttäminen. Tästä on vastuussa ensisijaisesti sadhaka pitta.
  • Smriti: muistaminen. Tästä on vastuussa ensisijaisesti tarpaka kapha.

Aladosha prana vata on vastuussa pään alueen energiasta ja koko kehossa olevasta elinvoimasta. Jos rasitat liikaa aivojasi/mieltäsi, tämä aiheuttaa prana vatan epätasapainoa ja heikkenemistä, mikä puolestaan saa aikaan dhi:n, dhritin ja smritin keskinäisen koordinaation heikkenemisen. Seurauksena on stressin lisääntyminen.

Jos prana vata heikkenee ja samaan aikaan olet kiireinen ja hyvin aktiivinen, heikennät pään ja sydämen välistä kommunikaatiota aiheuttaen sahdhaka pittan epätasapainoa. Molempien aladoshien epätasapaino saa aikaan sen, että emotionaalinen tasapaino häiriintyy ja alamme esim. syytellä toisia ongelmistamme, vaikka ongelmana on pään ja sydämen yhteistyön häiriintyminen.

Jos tähän vyyhtiin lisätään vielä mm. heikkolaatuinen ruoka ja vähäinen liikunta, myös tarpaka kapha häiriintyy. Tämä saa aikaan koko kehon elinvoiman laskun ja sitä kautta myös muistin ongelmat. Suomalainen väitöstutkimus vahvistaa, että metabolinen oireyhtymä lisää riskiä muistin ja tiedonkäsittelytoimintojen heikkenemisestä vauhdittaen siten muistisairauden puhkeamista. Alzheimerin taudille tyypilliset amyloidiplakit alkavat kertyä aivoihin jopa 20 vuotta ennen taudin puhkeamista. Ennaltaehkäisyn näkökulmasta tämä tarkoittaa, että voit vaikuttaa taudin puhkeamiseen vuosikausia ennen sen esiintuloa.

Keinoja muistin ylläpitämiseen

  • Aivot tarvitsevat happea ja hyvän verenkierron. Liikunta ja raitis ilma on paras lääke, vähintään viitenä päivänä viikossa. Joogan hengitysharjoitukset ovat hyvä keino lisätä hapensaantia aivoissa.
  • Huolehdi hyvästä sisäilmasta, tuuleta usein jos mahdollista. Pidä taukoja työssäsi, venyttele ja hengitä raitista ilmaa, vähintään lounastauolla. Auringon valo antaa elinvoimaa. Huonekasvit puhdistavat ilmaa.
  • Kasvikset ja hedelmät sisältävät runsaasti elinvoimaa, jota aivot tarvitsevat. Erityisesti bataatti, pinaatti, porkkanat, appelsiinit, ghee, maito ja mantelit ovat mahtavaa aivoruokaa. Huolehdi omega-öljyjen saannista.
  • Jooga ja meditaatio tasapainottavat keho-mielikokonaisuutta, aivoja ja sydäntä.
  • Iltaisin kannattaa rentoutua ja antaa kehon latautua. Musiikin kuuntelu on hyväksi aivoille. Esimerkiksi Maharishi Gandharva Veda musiikki, jazz ja klassinen musikki ovat eriyisen hyviä. Musiikki voi myös tuoda mieleen kauniita muistoja.
  • Lasten tulee käydä ajoissa nukkumaan ja liikkua tunti päivässä. TV, videopelit, snapchat yms. rasittavat prana vataa.

Muistia ylläpitävät yrttivalmisteet:

  • Ayurveda-tekstien mukaan Brahmin sanotaan ravitsevan dhi:tä, dhritiä ja smritiä. Se ylläpitää myös niiden välistä koordinaatiota.
  • Vata Balance tabletit tasapainottavat muistia rasittavaa stressiä ja ahdistusta. Kaksoissokkotutkimuksen mukaan 80 % ahdistushäiriötä sairastavasta tutkimusryhmästä pääsi eroon oireistaan kolmen kuukauden Vata Balance kuurilla. Lisää tutkimuksesta seuraavassa uutiskirjeessä.
  • Calciocare sisältää mm. helmijauhetta ja ayurvedisiä yrttejä jotka tehostavat kalsiumin imeytymistä syömästäsi ruoasta. Kalsium auttaa ravitsemaan aivoja ja vastustamaan stressiä.