Torju heti flunssan ensioireet

Ayurveda on ensisijaisesti tietoa siitä, miten terveyttä ylläpidetään ja sairauksia ehkäistään ennalta. Kertaan flunssan ennaltaehkäisyn pääasiat artikkelin lopussa, mutta käydään ensin läpi ayurvedisía keinoja flunssan ensioireiden avuksi.

Flunssavirus tarttuu yleensä ensimmäisenä ylähengitysteihin. Saatat tuntea kihelmöintiä tai ärsytystä nenässä, poskiontelossa, suussa tai nielussa/kurkussa.

  • Poista heti ruokavaliostasi kaikki raskaat ruoat ja syö pääosin kasvisruokaa. Vältä maitotuotteita ja makeaa, koska ne lisäävät liman tuotantoa. Hunaja kuumentamatta on hyväksi, max. 1 rkl/päivä.
  • Lepää ja tuuleta sisällä tai ulkoile, mutta liiku kevyesti, suojaten pään ja kurkun alue tuulelta.
  • Ota For the Cold Season -tabletti kolme kertaa päivässä ensi oireiden aikana. Kun oireet alkavat hävitä, voit vähentää kahteen tablettiin päivässä.
  • Voit ottaa imeskeltäviä sinkkitabletteja ja runsaasti C-vitamiinia. Sinkki estää viruksen kiinnittymistä nieluun ja suun limakalvolle.
  • Voit puhdistaa kurkkua myös kurlaamalla mietoa suolavettä.
  • Osta luomu kurkumajauhetta, ja tee sillä höyryhengitys n. 5 minuuttia. Ripauta muutaman kerran jauhetta poreilevaan veteen. Se auttaa puhdistamaan nenäontelot.
  • Limaisuutta voit vähentää myös juomalla kuumaa vettä, johon laitat 0,5 – 1 tl kurkumajauhetta ja vähän mustapippuria. Vaihtoehtoisesti voit ottaa kurkumakapselin kolme kertaa päivässä.
  • Muista, että oireiden ohi meno ei tarkoita vielä sitä, että virus olisi poistunut kokonaan elimistöstäsi. Sen määrä on vasta vähentynyt niin, ettei se aiheuta oireita. Joten olethan varovainen vielä viikon verran.

Nyt kun pakkaset vaihtuvat keväiseen säähän, Kapha elimistössämme lisääntyy. Kapha voi aiheuttaa limaisuutta ja hengitystieongelmia sekä raskasta oloa. Siksi kaphan liiallista kertymistä kannattaa välttää ja sen vähentämiseen tähtääviä asioita suosia. Seuraavat perusvinkit auttavat sekä kaphan neutralisointiin että kevätflunssan ennaltaehkäisyyn:

  • Käy iltaisin ajoissa nukkumaan ja lepää riittävästi.
  • Vältä raskaita, rasvaisia ruokia ja pienennä lihan/kalan määrää ruokavaliossasi. Syö enemmän kasviksia ja hedelmiä ja kevennä varsinkin ilta-ateriaa. Jos aterian jälkeen on raskas olo, ota avuksi Digest Special -valmiste kaksi kertaa päivässä ruoan yhteydessä.
  • Harrasta liikuntaa ja ulkoilua, mutta kuuntele kehoasi, jotta et rasita sitä liikaa – varsinkin jos sinulla on flunssan oireita tai olet väsynyt.
  • Vältä julkisia kulkuneuvoja ruuhka-aikaan, jos voit. Ihmiset liikkuvat julkisissa kulkuneuvoissa myös sairaana.
  • Jos et voi välttää paikkoja, jossa liikkuu sairastuneita, ota käyttöön For the Cold Season -tabletit ennaltaehkäisyyn. Yksi tabletti päivässä riittää. Myös hedelmät/marjat ja D-vitamiini ja sinkki ovat hyviä flunssan torjuntaan. Kannattaa ottaa vaikka niitä kaikkia.
  • Pese kätesi aina kun tulet kotiin. Pahimpia virusten tarttumispaikkoja ovat kaupan ostoskärryjen ja korien kädensijat. Puhelimesi on myös yllättävän likainen, koska koskettelet sitä usein. Sen voi pyyhkiä hieman kostealla liinalla, johon olet suihkauttanut mietoa pesuainetta.
  • Järjestä itsellesi inspiroivia hetkiä: käy konsertissa, tee taidetta, kiipeä kalliolle tai halaa lähimmäistäsi.