Stressi ja ahdistus lieventyvät Ayurveda-yrtin avulla

Ashwagandha on intialainen yrtti, jota on käytetty vuosisatoja edistämään terveyttä ja vahvistamaan kehoa. Se on erinomainen tuote myös nykyajan ihmisille, koska sen on tutkitusti todettu helpottavan kroonisen stressin oireita. Tutkimusraportit antavat viitteitä, että yrtti auttaa myös ahdistuksen ja masennuksen tukihoitona. Kerron tässä blogissa yhdestä stressiä käsittelevästä ashwagandha-tutkimuksesta.

Ashwagandha tehokas apu stressiin

Viisi vuotta sitten julkaistussa tutkimuksessa* ashwagandha-hoito toimi vuosisatoja vanhan maineensa mukaisesti: se osoittautui tehokkaaksi stressiä vastaan. Tutkimus oli satunnaistettu placebo-kontrolloitu kaksoissokkotutkimus ja siihen osallistui 64 kroonisesta stressistä kärsivää aikuista. Tutkijat antoivat tutkimusryhmälle 300 mg ashwagandha-uutetta kahdesti päivässä 60 päivän ajan. Placebo-ryhmä sai lumevalmistetta.

Tutkimusryhmän kortisoli-stressihormonin taso laski 28 % verrattuna placebo-ryhmään. Koehenkilöille tehtiin myös psykologisia testejä, joissa mitattiin stressiä, ahdistusta ja hyvinvointia. Korkeat pistemäärät kuvasivat korkeaa stressitasoa. Yleistä hyvinvointia mittaavassa testissä ashwagandhaa nauttinut ryhmä sai jopa 72 % matalammat pisteet kuin alkutilanteessa, samoin depressiota ja ahdistuneisuutta kuvaavassa testissä. Stressiä sanallisesti mittaavassa testissä ashwagandha-ryhmän pisteet laskivat 44 %.

Ashwagandha-ryhmän jäsenet eivät raportoineet vain alentunutta stressitasoa, vaan lisäksi he tunsivat olonsa rentoutuneemmaksi ja rauhallisemmaksi. Lisäksi he raportoivat kokevansa vähemmän fyysisiä oireita, unettomuutta ja ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä. He kokivat itsensä myös tuottavammiksi.

Monet näistä tuloksista ajatellaan johtuvan juuri kortisoli-stressihormonin tason laskusta. Kun stressitaso on krooninen ja kortisolitasot korkeat, se vaikuttaa myös kehon muihin hormoneihin ja hermoston välittäjäaineisiin – ja siten aiheuttaa ahdistusta, masennusta ja unettomuutta.

Pitkäaikainen käyttö turvallista

Ashwagandhaa voi ottaa turvallisesti pidempiä aikoja. Siitä ei ole raportoitu tutkimuksissa haittavaikutuksia. Tuotetta kannattaa ottaa kahdesti päivässä ainakin kahden kuukauden ajan, kuten tutkimuksessa, jotta saavutetaan täysi hyöty pitkäaikaiseen stressiin. Jos haluat yrttivalmisteesta apua vain satunnaiseen stressitilaan, niin silloin yhdistelmävalmiste Vata Balance voi olla parempi ratkaisu. Sitä voi käyttää sekä satunnaisiin oireisiin että pitkäaikaisesti.

Kroonista stressiä… teenkö detoxin?

Kun teen terveyskonsultaatioita,  minulta kysytään usein olisiko detox-puhdistushoidosta apua stressiin. Ayurvedan mukaan detox-puhdistushoidot ovat terveyttä edistäviä ja sitä kautta kehoa vahvistavia. Mutta jos keho ja mieli on uupunut, niin detox voi olla keholle iso rasitus: detox voi puhdistaa kehosta myös elintärkeitä vitaaliaineita ja toipuminen detoxista voi siksi olla hidasta. Kroonisessa stressitilassa tai kehon ollessa uupunut suosittelemmekin ensin vahvistavia yrttejä, kuten ashwagandhaa. Se vahvistaa kehoa, hermostoa ja adrenaliinirauhasia. Yhdistä ashwagandhan nauttimiseen hyvä ruokavalio, vähennä liiallista sokerin käyttöä ja valkojauhotuotteita, niin puhdistat kehoasi lempeästi.                                                                                                            *Indian Journal of Psychological Medicine 2012; 34: 255-62