Kevätbrunssi vaikka vapuksi tai äitienpäivään

Kevät etenee kovaa vauhtia! Haluatko juhlistaa kevään tuloa ystävien tai perheen kanssa, herkutellen ayurvedisesti? Itävaltalainen Ayurveda-kokki Heide Maria Vendler kehitti joitakin herkkuja sinulle, ja vieraittesi hemmottelemiseen. Nämä 4 ruokailijalle mitoitetut herkut sopivat vaikka vappubrunssille tai äitienpäivän juhlistamiseen:

Sitruunainen maustelassi, Peruna”risotto” punaisilla linsseillä pinaatin, panir-juuston ja chapati-leivän kera, Valkoista parsaa krassivaahdolla, Omena-chutney, Hedelmäinen Couscous, Mausteiset taatelimuffinit, . . . → Lue lisää: Kevätbrunssi vaikka vapuksi tai äitienpäivään

Siitepöly- ja ristiallergiat Kapha-vuodenaikana

Joka viides ihminen saa allergiaoireita siitepölystä. Tässä blogissa kerron ensin lyhyesti allergian mekaniikasta, ja sen jälkeen esitän toimivia allergiaa helpottavia vinkkejä ja toimenpiteitä.

Siitepölyallergiassa pöly laskeutuu nenän limakalvolle, ja sen proteiini alkaa sulautua limakalvoon. Elimistön immuunijärjestelmä tulkitsee tämän proteiinin vaaralliseksi aineeksi ja aktivoi syöttösolut. Nämä syöttösolut vapauttavat runsaasti histamiinia, joka tuottaa allergiset oireet. Silmät ja . . . → Lue lisää: Siitepöly- ja ristiallergiat Kapha-vuodenaikana

Kevään riemut ja haasteet: Kapha-vuodenaika

Kevät on Kapha-vuodenaika. Kapha-ajan vaikutus on vahva kaikille kehotyypeille, kestäen kesäkuun ensimmäisiin helteisempiin päiviin. Luonto herää ja muuttolinnut saapuvat: on soidinmenojen aika. Kapha vuodenajassa on paljon hyvää, ovathan Kaphan laatuja mm. vahvuus, kestävyys, vakaus ja rentous.

Kaphainen kevät on hyvä aika ulkoilla ja harrastaa liikuntaa. Kehon kestävyys on parhaimmillaan, joten voit harrastaa myös kestävyys- ja . . . → Lue lisää: Kevään riemut ja haasteet: Kapha-vuodenaika

Verenpaineeseen voi vaikuttaa luonnollisin keinoin

 

Kanelilla on monia terveysvaikutuksia

Kaneli on yksi maailman vanhimmista tunnetuista mausteista ja sen antioksidanttiset ominaisuudet ovat huippuluokkaa. Ayurvedisenä superruokana kaneli on tunnettu jo vuosituhansia, Sitä on käytetty terveyttä edistävänä rohtona mm. diabeetikoille. Kanelin terveysvaikutuksista on viime vuosina julkistettu tutkimuksia, nyt myös verenpaineen tukihoitona yhdessä magnesiumin ja elämäntapamuutosten kanssa.

Kanelin on havaittu alentavan verenpainetta… . . . → Lue lisää: Verenpaineeseen voi vaikuttaa luonnollisin keinoin

Kosmetiikan säilöntäaineallergiat ovat lisääntyneet voimakkaasti – Sertifioidut Maharishi Ayurveda luonnonkosmetiikkatuotteet ovat turvallinen vaihtoehto

Suomessa vähintään 500 ihmistä vuodessa herkistyy kosmetiikan säilöntäaineille, emmekä puhu tässä pelkästään meikeistä vaan kaikesta, jonka kanssa iho on kosketuksista. Esimerkiksi metyyliisotiatsolinolin allergiasta kärsi noin prosentti testatuista potilaista vuosina 2006-2008, Vuonna 2013 luku oli jo 13 prosenttia. Tätä säilöntäainetta käytetään mm. käsienpesuaineissa, tiskiaineissa ja ihovoiteissa. Mitä pidempiaikainen altistus, sitä suurempi todennäköisyys on herkistymiseen. Allergiset reaktiot . . . → Lue lisää: Kosmetiikan säilöntäaineallergiat ovat lisääntyneet voimakkaasti – Sertifioidut Maharishi Ayurveda luonnonkosmetiikkatuotteet ovat turvallinen vaihtoehto

Kuusi tapaa rentouttaa kehoa ja mieltä stimuloimalla Vagus-hermoa

Vagus-hermo eli kiertäjähermo on kehomme pisin hermo. Sen lähtökohta on aivoissa (kraniaalinen hermo 10), josta se kulkee kaulan kautta mm. vatsaan ja suolistoon, maksaan, haimaan, sydämeen ja keuhkoihin. Vagus-hermo on parasympaattisen hermoston tärkein hermo.

Parasympaattinen hermosto rentouttaa ja rauhoittaa kehoa ja mieltä, sitä kutsutaan ”rest and digest”-systeemiksi. Sympaattinen hermosto puolestaan aktivoi meitä, sitä kutsutaan ”fight . . . → Lue lisää: Kuusi tapaa rentouttaa kehoa ja mieltä stimuloimalla Vagus-hermoa

Ayurvedan tieto tulee osaksi nykyistä ravitsemustietoa

Tiesitkö, että nykyisessä ravitsemustietoudessa on elementtejä, jotka ovat Ayurvedassa olleet käytössä jo pitkään? Nykyään käytetään monia tuotteita, joiden teho on Ayurvedassa tunnettu jo vuosituhansia.

Esimerkiksi Ayurvedan vanhoissa teksteissä inkiväärin on mainittu edistävän ruoansulatusta, ja nyt sen arvo tunnetaan myös länsimaissa. Samoin hunajan terveysominaisuudet on tiedetty pitkään, mutta harva tietää, ettei sitä saa kuumentaa. Nykytiedon valossa . . . → Lue lisää: Ayurvedan tieto tulee osaksi nykyistä ravitsemustietoa

Juuri nyt on Ayurveda-vuoden murroskohta: Vata vuodenaika vaihtuu Kapha-ajaksi

Talvi on Vata-vuodenaikaa, kun kevät puolestaan on Kapha-aikaa. Juuri nyt on murrosaika, jolloin Vata-ajasta siirrymme Kaphaan. Tämä on kehon tasapainolle iso haaste, ovathan muutokset aina Vataa lisääviä.

Voit tasapainottaa kehoasi siirtymällä vähitellen kevyempään ruokavalioon, mutta säilyttämällä vielä muutaman viikon ajan Vataa rauhoittavan päivärutiinin. Ole varovainen, koska kehosi on tavallista herkemmässä tilassa.

Mitä voit tehdä . . . → Lue lisää: Juuri nyt on Ayurveda-vuoden murroskohta: Vata vuodenaika vaihtuu Kapha-ajaksi

Miten vahvistat immuniteettiäsi talven flunssa- ja noroviruskauden aikana

Flunssakaudessa pahin on jo ilmeisesti ohi, mutta säätilojen nopeat vaihtelut altistavat vilustumiselle. Myös norovirus epidemia on taas täällä. MTV uutisoi tällä viikolla, että muuntunut norovirus jyllää nyt koko Suomessa. Mitä voit tehdä parantaaksesi vastustuskykyäsi?

. . . → Lue lisää: Miten vahvistat immuniteettiäsi talven flunssa- ja noroviruskauden aikana

10 keinoa parempaan uneen

Pidä kiinni ateriarytmistä, syö ainakin aamianen, lounas ja aikainen päivällinen. Liiku säännöllisesti (katso liikuntavinkit eri doshille tästä!) Rauhoita iltasi jo klo 19-20 maissa, kuuntele Gandharva Veda musiikkia, lue, venyttele, seurustele perheen ja ystävien kanssa – iltatoiminnan on hyvä olla mahdollisimman rentouttavaa ja rauhallista. Yritä mennä nukkumaan klo 22 mennessä, Kapha-aikaan, jolloin on kehon luonnollinen . . . → Lue lisää: 10 keinoa parempaan uneen