Kapha Chai-tee: Kun haluat energiaa ja virkeyttä

Tämä Chai-tee sopii kaikille näin kevään vihdoin koittaessa.Kevät on kapha aikaa ja silloin meistä yksi jos toinenkin kaipaa välillä ylimääräistä piristystä. Kapha Chai antaa potkua aineenvaihdunnalle ja energisoi.

Annos sopii kolmelle henkilölle

5 dl vettä

5 dl maitoa

5 Kapha-teepussia

. . . → Lue lisää: Kapha Chai-tee: Kun haluat energiaa ja virkeyttä

Muistatko vielä?

Kävelet toiseen huoneeseen, ja unohdat mitä tulit hakemaan… tai unohdat kesken lauseen, mitä olit sanomassa. Mietitkö koskaan, onko unohtelu vielä ”normaalia” vai oire jostain? Muistin heikkeneminen voi olla iän tai stressin mukanaan tuoma ilmiö tai merkki alkavasta muistisairaudesta.

Katsotaanpa muistia ayurvedisestä näkökulmasta, keho-mielityyppien pohjalta. Jos sinulla on runsaasti vataa, opit luultavasti nopeasti, mutta saatat myös . . . → Lue lisää: Muistatko vielä?

Kuinka syöt itsesi energiseksi

Mitä syöt, kun tarvitset nopeasti energiaa? Oletko miettinyt ruokavaliotasi energiansaannin kannalta? Ruoan energiapitoisuuden ja ravintomäärien lisäksi Ayurvedassa tarkastellaan laajemmin ruoan laatua. Käymme tällä kertaa läpi sitä, kuinka valitset itsellesi parhaan laatuista ruokaa, joka lisää energiatasoasi, ei vain hetkellisesti vaan pidemmällä tähtäimellä. Tämä on kestävämpi linja kuin energiapatukat ja -juomat tai kuppi kahvia.

Valitse ruokia, . . . → Lue lisää: Kuinka syöt itsesi energiseksi

Torju heti flunssan ensioireet

Ayurveda on ensisijaisesti tietoa siitä, miten terveyttä ylläpidetään ja sairauksia ehkäistään ennalta. Kertaan flunssan ennaltaehkäisyn pääasiat artikkelin lopussa, mutta käydään ensin läpi ayurvedisía keinoja flunssan ensioireiden avuksi.

Flunssavirus tarttuu yleensä ensimmäisenä ylähengitysteihin. Saatat tuntea kihelmöintiä tai ärsytystä nenässä, poskiontelossa, suussa tai nielussa/kurkussa.

Poista heti ruokavaliostasi kaikki raskaat ruoat ja syö pääosin kasvisruokaa. Vältä maitotuotteita ja . . . → Lue lisää: Torju heti flunssan ensioireet

Taateli-energiapirtelö

Taateli-energiapirtelö on ravitseva iltapala. Se edesauttaa rauhoittumista ja rauhoittaa unta, sekä auttaa pitämään yllä kehon vitaliteettia.

Energiapirtelö sopii myös aamupalaksi tai esim. makeaksi energia/palautusjuomaksi. Siinä on runsaasti taatelia, joka on hyvin vitamiini-, mineraali- ja kuitupitoinen hedelmä. Valmistat sen muutamassa minuutissa.

Voit käyttää joko maitoa tai manteli-/kookosmaitoa sen valmistamiseen. Suosittelen Alpron juomia kasvisversioon!

Ainekset:

4 . . . → Lue lisää: Taateli-energiapirtelö

Väsyttääkö? Vinkkejä energiatason nostamiseksi

Kaikki kehomme toiminnot tarvitsevat energiaa, ilman sitä emme pysty toimimaan. Jos energiatasomme on alhaalla, tunnemme itsemme väsyneeksi, keskittymiskykymme häiriintyy, iltapäivällä alkaa väsyttää, liikunta ei maistu, hiukset ja kynnet haurastuvat ja iho menettää kuulautensa. Energiatason alentuminen voi myös johtaa painonnousuun, kun hiilihydraattien ja sokerin mieliteot kasvavat ja keholla ei ole riittävästi energiaa ylläpitää hyvää aineenvaihduntaa. . . . → Lue lisää: Väsyttääkö? Vinkkejä energiatason nostamiseksi

Kuinka lisäät veden parantavaa voimaa?

Vesi antaa kehollemme elämän ja noin 70 prosenttia kehosi painosta on vettä. Sen laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Tiesitkö, että juomasi veden lämpötilalla on merkitystä? Kylmä vesi – varsinkin jäisen kylmä – on ruoansulatuselimistöllesi samanlainen shokki kuin se on ihollasi eikä siksi ayurvedisesti suositeltavaa. Shokkivaikutuksensa johdosta kylmä vesi heikentää ruoansulatusta ja ruoan liikkumista ruoansulatuselimistössä. Ayurvedisesti . . . → Lue lisää: Kuinka lisäät veden parantavaa voimaa?

Fyysinen suorituskyky: ayurvedinen näkemys liikunnasta

Viimeisen vuoden aikana on useampikin urheiluvalmennuksen parissa työskennellyt esittänyt, että jopa yli puolet tavallisista kuntoilijoista harjoittelee kokonaishyvinvointinsa kannalta liian rajusti. Tämä on hyvin linjassa ayurvedisen näkemyksen kanssa kuntoliikunnan laadusta ja määrästä.

Yleensä liikuntaohjelmilla pyritään sydän- ja verisuonijärjestelmän kapasiteetin lisäämiseen ja sen kautta yleiskunnon nousuun. Ayurvedisessä liikuntanäkemyksessä pidetään aina tärkeänä, että liikunta on kehotyypin mukaista tasapainoista . . . → Lue lisää: Fyysinen suorituskyky: ayurvedinen näkemys liikunnasta

Fyysinen ja henkinen suorituskyky: Ayurvedinen näkökulma

Me yllämme huippusuorituksiin ja palaudumme niistä nopeasti silloin, kun kehomme ja mielemme on tasapainossa, stressitasomme on matala, olemme joustavia ja energiatasomme on korkea. Tämän saavuttamiseksi ayurvedalla on useita keinoja, kuten ruokavalion ja rutiinin muutokset, stressiä vähentävät harjoitukset (esim. jooga ja meditaatio) sekä ayurvediset yrttivalmisteet. Näiden osatekijöiden vaikutus yhdessä on kumulatiivinen eli ne tukevat toisiaan . . . → Lue lisää: Fyysinen ja henkinen suorituskyky: Ayurvedinen näkökulma

Korkea verenpaine eli hypertensio ayurvedan näkökulmasta

Korkea verenpaine on tila, joka voi vaiheuttaa välillisesti mm. sydänkohtauksen, halvaantumisen tai munuaisten vajaatoiminnan. Ayurvedan mukaan korkeaan verenpaineeseen eli hypertensioon voi olla monta syytä, esimerkiksi peruselementtien eli doshien yksilöllinen epätasapaino, kuona-aineiden kertyminen tai häiriintynyt vayu (kehon virtaukset).

Yleensä ottaen voidaan ajatella, että kehomme ja ruoansulatuksemme häiriintyy, kun emme noudata kehomme luontaista rytmiä päivärutiinissa, ravinnon . . . → Lue lisää: Korkea verenpaine eli hypertensio ayurvedan näkökulmasta